Morgentimer (efterår) – Temadage (forår)

Hvornår: Ugentlige morgenlektioner i efteråret, 2-3 hele temadage (hverdag eller lørdag) i foråret.

Fordele:

  • Konfirmanderne oplever kontinuitet i det faste ugentlige møde med præst og medkonfirmander.
  • Temadage giver mulighed for støre fordybelse i enkelttemaer.
  • Mulighed for anderledes oplevelser der ikke er praktisk mulige på hverdag.

Udfordringer:

  • Hvis man lægger temadage om lørdagen kan det komme i konflikt med konfirmandernes fritidsaktiviteter.
  • Hvis man vil lægge temadage i på hverdage kræver det en særlig aftale med skolen.
  • Temadage i foråret kan gøre at man som præst føler at man ikke får set konfirmanderne ofte nok op til konfirmationsdagen.
  • Personale: At skaffe de rette hjælpere (f.eks. kunstner, musiker, fortæller, rollespillere, osv.) til temadagene.

Temadage (efterår) – Morgentimer (forår)

Hvornår: 2-3 hele temadage (hverdag eller lørdag) i efteråret, ugentlige morgenlektioner i foråret.

Fordele:

  • Mulighed for intensive temadage i efteråret, der giver konfirmanderne mulighed for fordybelse og koncentreret nærvær omkring den (for de fleste) nye verden omkring kirken.
  • Som præst får man større frihed til at planlægge temaer der enten egner sig til hele temadag eller til forårets dobbeltlektioner.

Udfordringer:

  • At skabe sammenhold og sammenhæng i efterårsforløbet.
  • Om man skal lægge temadage i hverdagene eller om lørdagen.
  • At skaffe de rette hjælpere til temadagene.

Morgentimer (efterår) – Weekendtur (forår)

Hvornår: Ugentlige morgenlektioner i efteråret. Weekendtur/lejr i foråret inden konfirmationsdagen.

Fordele:

  • At have en rutine og hverdag sammen med konfirmanderne.
  • At slutte af med en unik fælles oplevelse.
  • At få både det specielle samvær med konfirmanderne i hverdagen, samt det særlige nærvær og samvær man får på tur/lejr.
  • Kombinationen at samvær på tur/lejr og muligheden for temaoplevelser.

Udfordringer:

  • Økonomi og personale (ca. 1 voksen per 3-4 konfirmander for en vellykket tur) til at tage på weekendtur/lejr.
  • Finde det rette sted at tage hen (afstand, forhold, mulige oplevelser osv.)

Vekselstruktur

Hvornår: En vekselstruktur af eftermiddagslektioner kl. 15-16:30,  temadage (1-3 i træk) og aftenarrangementer.

Fordele:

  • Mulighed for både at have en ”hverdag” med konfirmanderne, i kombination med muligheden for intensiv fordybelse og samvær på temadage.
  • Det tematiske indhold ikke bundet fast af en bestemt lektionsstruktur.
  • Muligheden for at give konfirmanderne mange facetterede oplevelser i et konfirmationsforløb.

Udfordringer:

  • Planlægning (med kirkens hverdag, konfirmander og forældre).
  • Manglen på rutine og hverdag sammen.