Undervisningsskabelon til konfirmander med opmærksomhedsforstyrrelse - Hvilsager-Lime
Undervisningen foregår i kirkerummet
Varighed: 60 min
Undervisningen er båret af en ”høre-, gøre- og væresammenhæng”. Der er noget, der skal høres, når det gælder formidling af kristendom. Der er noget, der skal gøres, hvis det, jeg hører, skal have en mulighed for at gå i dialog med og blive en del af livshorisonten. Endelig er der en være-sammenhæng, en gudstjenestelig sammenhæng, som jeg må have lov til at hvile i.
1. Dagens salme og Fadervor, evt. også en indlært salme efter ønske
2. Dagens billede
3. Dagens Jesus-fortælling og Trosbekendelsen
4. Opfølgning på sidste undervisningsgangs hjemmeopgave (der løses i fællesskab med skolens pædagoger)
5. Dagens katekismussætning, der læres udenad i legende form, og hjemmeopgave til næste gang
6. Dagens temaarbejde (aktivitet)
7. Juice og pebernødder – til et fortælleafsnit af bibelhistorien
8. Konfirmation ved alteret (forløbet bygges op undervejs som et udfoldet ritual med Trosbekendelse, Fadervor og konfirmationsord) og afslutning (velsignelse og afslutningsvers).
Efter hver gang udformes et nyhedsbrev til forældre, konfirmander og skolens pædagoger med fotos og kort beskrivelse af undervisningen og opgaver til næste gang – som samtaleoplæg både mellem konfirmander og pædagoger i forberedelsen og mellem konfirmander og forældre.
Undervisningsplan til konfirmander med opmærksomhedsforstyrrelse – Hvilsager-Lime
Lektion + Salmer | Tema | Billede | Jesus-fortælling | Katekismus-sætning | Aktivitet | Opgave (stillet gangen før) |
1. DDS 749 DDS 752 | Jesus og fortællingen om ham – skabelse og tro | Steigerwald: Bleib sein Kind | Stormen på søen (Matt 3,23-27) | Tro er tillid til Gud | Vi ser på kirken udvendig og indvendig – særligt kirkeskibet | Øv Fadervor |
Lektion + Salmer | Tema | Billede | Jesus-fortælling | Katekismus-sætning | Aktivitet | Opgave (stillet gangen før) |
2. DDS 749 DDS 52 | Jesus’ forkyndelse | Otto Münch: Bronzerelief Den gældbundne tjener | Lignelsen om den gældbundne tjener (Matt 18,21-35) | Elsk Gud og næsten | Vi lægger farver på Jesus’ kors (relief-kors) | Øv Trosbekendelsen (forsagelse + 1.trosart.) |
3. DDS 15 DDS 752 | Jesus – sandt menneske og sand Gud | Emil Nolde: Julenat | Jesus som 12-årige i templet (Luk 2,41-52) | I Jesus møder vi Gud | Vi bevæger os i kirkerummet fra station til station i Jesus’ liv og reflekterer over forskel/sammenhæng til vores liv | Øv Trosbekendelsen - 2.trosart.
|
4. DDS 15 DDS 52 | Dåben | Walther Habdank: Jonas i hvalen | Dåbsbefalingen (Matt 28,16-20) Jesus og børnene (Mark 10, 13-16) | Dåben er, at Gud nu altid er foran os | Vi taler om dåb ud fra konfirmandernes dåbsudstilling – og overvejer, hvad dåb er for os – med hånden på døbefonten | a. Øv Trosbekendelsen – 2.trosart. b. Tag noget med fra jeres dåb c. Vælg konfirmationsord |
5. DDS 52 DDS 192 | Bøn | Sameena Querishi forbereder mindemåltid for sin søn (dokumentarfoto) | Jesus i Getsemane (Mark 14,32-42) + Fadervor (Matt 6,9-13) | Bøn er Gud online | Vi bruger Fadervors bønner og konfirmandernes forklaringer i et liturgisk forløb ve alteret | a. Øv Trosbekendelsen – 2.trosart. b. Giv jeres forklaring til en af Fadervors bønner |
6. DDS 192 DDS 754 | Trosbekendelsen og konfirmationen | Rembrandt: Den fortabte søn | Lignelsen om den fortabte søn (Luk 15,11-32) | Trosbekendelsen er et billede af Gud, malet med ord | Vi arbejder med konfirmationsordene i et liturgisk dramaforløb | a. Øv Trosbekendelsen – 3.trosart. b) Hvad betyder konfirmation? |
7. DDS 749 DDS 754 | Gudstjenesten | Niels E.Steffensen: Søndag | Jesus’ opstandelse og mødet med ham på ugedagen (Joh 20,19-29) | Gudstjenesten er troens brændpunkt | Vi laver gudstjeneste sammen | a. Øv Trosbekendelsen – 3.trosart. b) Gå i kirke |
8. DDS 192 DDS 752
| Nadveren | Oblaten | Skærtorsdag (Luk 22,7-23) | Nadver er plads ved Guds bord | Måltidsfællesskab i våbenhuset – og ved alteret | Find fem vigtige ting til det gode liv |
9. DDS 749 DDS 15 | Påske – død og opstandelse | Rembrandt: De tre kors | Palmesøndag til påskedag (Matt 21,1-9; Mk. 14,43-16,8) | Påske er død, der bliver til liv med Jesus | Tur på kirkegården | Få styr på de fire påskedage |
10. Salmegrandprix over seks indlærte salmer | Pinse – konfirmation (hvad kan vi bruge kristendommen til i fremtiden?) | Hungertuch | Pinseberetningen (ApG 2,1-11) | Pinsen er Guds sol, der skinner klart over os | Find det bedste fra konfirmations-forberedelsen (= nogle af ”Guds storværker”) | Hvorfor holder vi pinse? |