Undervisningsskabelon til konfirmander med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne – Gellerup kirke
Grundlæggende tanker om konfirmandundervisning for/ med unge med udviklingshæmning
Formålet med konfirmationsundervisningen
Anordningen siger: ”Formålet er at medvirke til at gøre børnene og de unge fortrolige med den kristne tros elementære indhold og folkekirkens gudstjeneste samt lære dem, hvad det vil sige at leve i en kristen tro og som en del af det kristne fællesskab”.
I Gellerup udmønter vi det sådan, at vi lægger vægt på
- at konfirmanderne bliver kendt med kirken. Tryghed. Kirken er Guds hus og vores hus, hvor vi føler os hjemme. ”Komme-hjem-teologi”.
- socialisering ind i kirken: Hvad gør man her? Der er bekræftelse, selvværd og selvtillid i at kunne mestre noget og kende det ud og ind. Jeg kan noget!
- oplevelse og erfaring snarere end vidensformidling.
- at se hver enkelt konfirmand. De er kendt – af os, som er i kirken. Og dybest set: Af Gud.
- fællesskab! Er fundamentalt i vores tilværelse. Kristendommens inderste budskab er, at Gud vil have fællesskab med os. Selv om konfirmanderne kommer fra mange forskellige klasser, prøver vi at bygge et fællesskab op, hvor det er godt at være i den store gruppe.
- ritualets kraft! Kirken er ekspert i ritualer! Ritualer er gode – de gør det genkendeligt og trygt. Man kan hvile i et ritual. Og ritualet kan man gøre – uden at det stiller krav om, at man skal forstå det intellektuelt! Vi bygger gudstjenestens ritual op over hele forløbet.
- stilhedens kraft! Kirken har en tradition, hvor man ikke blot møder Gud i ord og fortællinger, men også i stilhed. Leg med lyd, og leg med stilhed. Oplevelse af ro, nærvær i stilheden.
- Fortællingens kraft! Grundfortællingerne i Bibelen bekræfter, at vi er elskede af Gud og af mennesker. Fortællingen giver billeder på det store i tilværelsen. Gode fortællinger kan give tiltro til livet, og være en god ballast i tilværelsen.
- fortællingens aktualitet. Hver gang er dukken Hanne med ved konfirmandundervisningen. Hanne har altid oplevet ét eller andet konkret, hverdags-agtigt, som knytter til ved dagens tema.
- sanselighed. Vi prøver at fortælle fortællingerne til mange sanser. Vi hører og ser, rører, lugter, leger.
- musik og sang er godt! Musik er en stor del af det sanselige – og det opbygger fællesskab at synge sammen!
- samtale og genopfriskning. Vi snakker om, hvad vi hører og laver. Og genopfrisker, hvad vi hørte og lavede sidst. Konfirmanderne fortæller med deres egne ord.
- leg! Leg er liv!
- kreativitet! Vi laver små kreative ting, som knytter til dagens tema. Vi får det i hænderne!
- vi har mulighed for undervisningsdifferentiering eller at dele i mindre grupper. F.eks. at den ene gruppe - efter den fælles gudstjeneste – har et sansebaseret program, mens den anden gruppe f.eks. laver noget kreativt.
- vi har glæden af at have mange lærere og pædagoger med hver gang – vi kan som medarbejdere i kirken trække på pædagogerne og lærernes faglighed og deres viden om hver enkelt konfirmand.
Rammer
Konfirmationsforberedelse finder sted en formiddag om ugen fra 8.30 – 11.15.
Konfirmanderne bringes og hentes med handicapbusser, som kirken betaler.
Konfirmanderne kommer fra en nærliggende specialskole. Der er normalt mellem 10 – 20 elever på et hold – samlet fra mange forskellige klasser – typisk 2 større klasser, og dertil kommer mindre hold – autisme-hold og multihandicap-hold. De følges af kendte lærere og pædagoger.
I kirken deltager: Præst, kirke-kulturmedarbejder, organist, kirketjener.
Faste elementer
- hver konfirmationsgang begynder med en mini-gudstjeneste på 45 minutter – 60 minutter. Gudstjenesten udbygges med flere led hen over året.
- En ”undrekuffert” – en kuffert er gemt et sted i kirkerummet – konfirmanderne skal finde den (nogle gange er det drengene, nogle gange er det pigerne, nogle gange alle). Kufferten indeholder altid 2 ting: En ting fra sidst, som giver anledning til samtale om, hvad vi lavede sidste gang. Og en ting, som enten slår temaet an for denne gang – eller en ting, som vi får brug for.
- Dukken Hanne. Hanne er en del af holdet, og hun er på alder med konfirmanderne. Hun har altid oplevet noget dagligdags, som ligger op til det, vi skal høre om eller snakke om i dag. På den måde prøver vi at tage udgangspunkt i konfirmandernes livsverden. Hanne kan også stille undrespørgsmål til bibelfortællingen – de spørgsmål, som konfirmanderne måske ville stille – f.eks. hvis præsten kommer til at bruge mærkelige ord, eller sige noget, som er svært at forstå.
- Gudstjenesten indeholder ofte en lille aktivitet i kirkerummet
- Efter gudstjenesten er der et forløb i sognelokalerne:
- intro til, hvad der skal ske
- vi synger ”Alle gode gaver”
- vi spiser frugt og drikker vand
- en konfirmand samler skrald og vi rydder bordene
- vi har en dialog om, hvad der skete i kirken og/ eller et tema, som knytter til ved det, vi lavede i kirken
- vi laver noget kreativt/ en aktivitet
- vi synger et par sange og siger farvel
Undervisningsplan til konfirmander med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne – Gellerup kirke
Lektion | Tema | Undre-kuffert | Dukke-skuespil | Bibelfortælling | Aktivitet |
1 | Gud har skabt alt | Pose med frø |
| Skabelsen | Der sås frø |
2 | Vi er skabt og villet af Gud | Modellervoks | Hanne føler sig udenfor | Adam og Eva | Skabe noget i modellervoks |
3 | Gud er med os altid | En engel | Hanne er blevet uvenner og alene | Jakob og himmelstigen | Lave jakobsstiger |
4 | Gud kan finde en udvej | Hovedklæde og skæg til Moses | Hanne kom for sent til bussen, men blev hjulpet frem | Moses | Skrive bønner på karton-lys |
5 | Gud vælger en konge – den mindste! | Kongekrone | Hanne er træt af altid at få at vide, at hun er for lille | David salves til konge + David og Goliat | Lede efter vattotter i kirken og lave får |
6 | Lys i mørket Øvning af krybbespil | Ting til hyrderne, f.eks. lygte | Hanne er bange i mørke | Jesus’ fødsel: hyrderne på marken | Vendespil med levende brikker, som har ”juletegn” |
7 | Vi kan være engle Øvning af krybbespil | Englevinger og glorie | Hanne har en drillenisse. Hvad er eventyr og virkelighed? | Jesus’ fødsel: englen fortæller den gode nyhed | Øvning af krybbespil |
8 | Vi har alle gode gaver at bringe | Kongekroner | Hanne glæder sig ikke så meget til jul – hun er nervøs ved gaverne | Jesus’ fødsel: De hellige tre konger | Øvning af krybbespil |
9 | Julegudstjeneste for hele skolen |
|
|
| Krybbespil |
10 | Vi er Guds børn | Dukke i dåbskjole | Hanne følger sig som ny efter bad | Jesus’ dåb | Finder billede hjemme fra egen dåb |
11 | Gud kan bruge os alle | Et par gummistøvler | Hanne er ked af det, fordi hun ikke synes, at hun kan noget som helst | Peters fiskedræt | Fiskedam |
12 | Jesus klarer det | En lille papirsbåd | Hanne skal ud at sejle, men er bange for, at det blæser | Stormen på søen | Puste med papirsbåde |
13 | Gud vil have fællesskab med alle | Udstyr til fest | Hanne vil skabe orden | Zakæus | Fest hos Zakæus |
14 | Gud kan gøre, at vi ser og sanser | Øl-oplukker | Hanne har fået briller – ”øjenoplukkere” | Den blinde Bartimæus | Leg med sanser |
15 | Vi skal hjælpe andre – og selv få hjælp | Førstehjælpskasse | Hanne beder om hjælp til at binde sine sko | Den barmhjertige Samaritaner | Hjælpe-aktivitet |
16 | Lidt kan blive til meget | En lille bolle | Hanne snupper Niels’ bolle | Bespisningsunderet | Brød gemt i kirken. Nadver Dele-leg |
17 | Om at blive båret til Jesus | Foto af dåbsbarn | Hanne vil hjælpe Niels, der tror, at han kan alt | Den lamme i Kapernaum | Bæretur på båre Ikon-maleforløb |
18 | Bøn eller kommando | Soldatertøj | Hannes mor og far gør ikke, hvad hun siger | Jesus og den romerske kaptajn | Kommandoleg Ikon-maleforløb |
19 | Gud elsker os og længes efter os | Et flag | Hanne har ikke tid | Den fortabte søn | En lille fest ved alteret Ikon-maleforløb |
20 | Gudstjeneste og konfirmandforældre-aften |
|
| Påske-fortællingen |
|
21 | Jesus dør og bliver levende igen | Påskeæg | Hanne har fået påskeæg | Hele påske-fortællingen | Påske-dramatisering Øvning af konfirmation |
22 | Jesus er alle steder | Pose med røgelse | Hanne undrer sig over røgen, der er usynlig og alligevel alle steder | Kristi himmelfart | Øvning af konfirmation |
23 | Guds ånd kommer til mennesker – kirkens fødselsdag | Oppustede balloner | Hanne undrer sig over ballonerne – er det konfirmation? | Pinse | Ballondans. Saft og kage. Øvning af konfirmation |