Eksempel på lektion og forløb med ”sansehold” i kirkerummet for konfirmander, som er meget dårligt fungerende kognitivt, sprogligt, motorisk
Efter mini-gudstjenesten kan nogle af konfirmanderne (de fleste) gå i sognelokalerne og have en dialogbaseret/ aktivitetsbaseret undervisning sammen med kirke-kulturmedarbejderen, mens andre bliver i kirkerummet og har en sanse-baseret lektion sammen med præst og organist. Vi mødes til sidste og spiser frugt og drikker vand og slutter med sang og farvel.
Forberedelse:
- Tæpper/ liggeunderlag lægges ud i midten af kirken
- Lille klokke og kølle til at slå med
- syngeskål samt kølle
- et stykke fårepels
- 100 vatrondeller med øjne tegnet med en sprittusch = 100 får!
- ”regnvejrsmaskine” (lang, hul ”pind” med frø indeni)
- Sæbebobler
- Vand i dåbskanden
Varighed: Ca. 20 – 30 minutter
1 | Vi sætter os i en tæt kreds, når de andre konfirmander er gået i sognelokalerne. Nu er vi få. Det er hyggeligt, tæt, trygt. |
2 | Organisten spiller på melodica, mens han går rundt i kirkerummet – vi hører, hvordan lyden og akustikken er forskellig alt efter, hvor han er – tæt på eller langt fra. |
3 | Vi synger ”God dag” til hver enkelt konfirmand (”God dag, til Niklas, god dag…”) |
4 | Den lille klokke siger god dag til hver konfirmand (et klokkeslag for hver stavelse i konfirmandens navn) |
5 | Vi lytter til syngeskålen (leg med lyd og stilhed). Vi lytter: Hvor længe kan vi høre syngeskålen? Evt. med lukkede øjne. |
6 | Orgelmusik – konfirmanderne ligger på liggeunderlag. Gerne med tæpper på, hvis det er trygt. |
7 | Fortælling om manden med de 100 får (kan godt fortælles ved flere konfirmationslektioner, den bliver bedre og bedre for hver gang) - Der var engang en mand, der havde mange får! De var hvide, og bløde (konfirmanderne rører ved pelsen) - Han havde 100 får – tage vatrondellerne frem og lægge dem ud på gulvet. Tælle. - En dag blev ét af dem væk (tage et væk) - Det begyndte at blæse og regne (suse-lyd med munden, regnlyd med ”regnvejrsmaskine”) - Manden ledte og ledte, kaldte og kaldte. - Pludselig hørte han noget: Mæh, mæh… - Til sidst fandt han det. Manden blev glad. |
8 | Lege gemmeleg. Almindelig gemmeleg i kirken. Eller én sendes ud i våbenhuset, mens vi andre bliver enige om, hvem som skal gemmes under et tæppe. Når vedkommende klades ind, skal han gætte, hvem som er under tæppet. Eller lege ”Fugl – fisk – midt imellem” med et vatrondels-får. |
9 | Spænd over os dit himmelsejl – præst og organist synger – én hælder vand op i dåbsfadet i en lang stråle, der plasker. Konfirmanderne rører vandet med hænderne. Evt. får de lidt vand på panden. |
10 | Orgelmusik. Præsten blæser sæbebobler imens. |
Andre forslag til sanse-elementer:
- en røre-ting, som hver konfirmand får: en varm sten (kan nemt opvarmes i opvaskemaskinen!); et meditationskors; et ”knæk-hjerte”, som bliver varmt, når metal-strimlen indeni knækkes.
- fjer (som symbol på due/ Helligånd): konfirmanderne kan kildes med fjeren; fjeren daler sagte ned foran konfirmanden – konfirmanden puster.
- ”stjernedrys-klokkespil” (sådan ét som nogen trommeslagere har) – perfekt til jul og ”Dejlig er den himmel blå”