Eksempel på lektion og forløb med ”sansehold” i kirkerummet for konfirmander, som er meget dårligt fungerende kognitivt, sprogligt, motorisk

Efter mini-gudstjenesten kan nogle af konfirmanderne (de fleste) gå i sognelokalerne og have en dialogbaseret/ aktivitetsbaseret undervisning sammen med kirke-kulturmedarbejderen, mens andre bliver i kirkerummet og har en sanse-baseret lektion sammen med præst og organist. Vi mødes til sidste og spiser frugt og drikker vand og slutter med sang og farvel.

Forberedelse:

-       Tæpper/ liggeunderlag lægges ud i midten af kirken

-       Lille klokke og kølle til at slå med

-       syngeskål samt kølle

-       et stykke fårepels

-       100 vatrondeller med øjne tegnet med en sprittusch = 100 får!

-       ”regnvejrsmaskine” (lang, hul ”pind” med frø indeni)

-       Sæbebobler

-       Vand i dåbskanden

Varighed: Ca. 20 – 30 minutter

 

 1

Vi sætter os i en tæt kreds, når de andre konfirmander er gået i sognelokalerne. Nu er vi få. Det er hyggeligt, tæt, trygt.

 2

Organisten spiller på melodica, mens han går rundt i kirkerummet – vi hører, hvordan lyden og akustikken er forskellig alt efter, hvor han er – tæt på eller langt fra.

 3

Vi synger ”God dag” til hver enkelt konfirmand (”God dag, til Niklas, god dag…”)

 4

Den lille klokke siger god dag til hver konfirmand (et klokkeslag for hver stavelse i konfirmandens navn)

 5

Vi lytter til syngeskålen (leg med lyd og stilhed). Vi lytter: Hvor længe kan vi høre syngeskålen? Evt. med lukkede øjne.

 6

Orgelmusik – konfirmanderne ligger på liggeunderlag. Gerne med tæpper på, hvis det er trygt.

 7

Fortælling om manden med de 100 får (kan godt fortælles ved flere konfirmationslektioner, den bliver bedre og bedre for hver gang)

-       Der var engang en mand, der havde mange får! De var hvide, og bløde (konfirmanderne rører ved pelsen)

-       Han havde 100 får – tage vatrondellerne frem og lægge dem ud på gulvet. Tælle.

-       En dag blev ét af dem væk (tage et væk)

-       Det begyndte at blæse og regne (suse-lyd med munden, regnlyd med ”regnvejrsmaskine”)

-       Manden ledte og ledte, kaldte og kaldte.

-       Pludselig hørte han noget: Mæh, mæh…

-       Til sidst fandt han det. Manden blev glad.

 8

Lege gemmeleg. Almindelig gemmeleg i kirken. Eller én sendes ud i våbenhuset, mens vi andre bliver enige om, hvem som skal gemmes under et tæppe. Når vedkommende klades ind, skal han gætte, hvem som er under tæppet. Eller lege ”Fugl – fisk – midt imellem” med et vatrondels-får.

 9

Spænd over os dit himmelsejl – præst og organist synger – én hælder vand op i dåbsfadet i en lang stråle, der plasker. Konfirmanderne rører vandet med hænderne. Evt. får de lidt vand på panden.

10

Orgelmusik. Præsten blæser sæbebobler imens.

Andre forslag til sanse-elementer:

- en røre-ting, som hver konfirmand får: en varm sten (kan nemt opvarmes i opvaskemaskinen!); et meditationskors; et ”knæk-hjerte”, som bliver varmt, når metal-strimlen indeni knækkes.

- fjer (som symbol på due/ Helligånd): konfirmanderne kan kildes med fjeren; fjeren daler sagte ned foran konfirmanden – konfirmanden puster.

- ”stjernedrys-klokkespil” (sådan ét som nogen trommeslagere har) – perfekt til jul og ”Dejlig er den himmel blå”