Det er netop i kontrasten mellem langfredag og påskemorgen, at evangeliet taler, og er den nærværende og konkrete lidelse ikke med, bliver påskens forløb kun til gamle fortællinger frem for evangelium. Derfor er udfordringen stor omkring Påske - hvordan sikrer vi den samtale? Hermed et par forslag!
Den smertestillende gud - klik her
Præsten fortæller et eksempel fra livet på noget der gør ondt. Efterfølgende tager han 2 TREO »Noget der tager smerten??« Quiz og byt - samtale om billeder der udtrykker smerte.
Edderkoppespind - klik her
Man har et ”spind” mellem konfirmandernes højre pegefingre, med udgangspunkt i et centrum hvor der hænger en lille bjælde. Nu skal alle lukke øjnene, kikke ned – eller have bind for øjnene. Alle skal sidde helt stille og kun trække i garnet hvis de er enige i det udsagn som præsten spørger om, så bjælden giver lyd fra sig.
Rundbold - klik her
Egentlig er det et dødsensfarligt spil. Slår man til bolden og en anden griber den er man død. Man har kun ét håb. At en vil slå en bold, der er så lang at han kan nå at løbe en omgang på den selv. Kan han det, har han løbet en ”frier”, og en død bliver levende og bliver sat ind i spillet igen.
Jesus for retten - klik her
Hver gruppe arbejder med sine nytestamentlige personer og forbereder hvad de vil argumentere med, fortælle om ved en rettergang hvor Jesus står anklaget.
Påskemorgen - klik her
Den første gang efter Påske har jeg dækket bord til konfirmanderne, med æg, rundstykker, ost, marmelade, chokolade, pålæg, juice – ja, alt det de kan lide, jeg gør meget ud af det. Jeg har pyntet bordet med blomster, stearinlys og påskepynt – og ved ankomsten møder jeg dem hilsnen ”Kristus er opstanden” til stor undren.