|
Godt nytår!
Efter nogle formodentlig hektiske juledage - vender konfirmanderne tilbage fra juleferie og hvad skal så lige have fokus?
Vi har valgt følgende indgange, som I kan overveje at bruge? - Symboler - 3 aktiviteter der bla. tager udgangspunkt i folkekirkens nye logo
- Ordbog for præster - en hjælp??
- Guder og Helte - Glad teater
- Rapport fra Viborg
Fotorace: Send konfirmanderne i kirkerummet eller på kirkegården og lad dem tage billeder af noget (symboler) der udtrykke håb, glæde, smerte - efterfølgende samtale om billederne. Se aktivitet - klik her
Folkekirkens logo: Gå på jagt med konfirmanderne i det nye logo. Find symboler, tæl og tal om dem. Se aktivitet - klik her
Symboler i ståltråd: Køb en rulle ståltråd i et byggemarked, så har du en fin aktivitet mange år frem. Det at skabe et symbol med egne hænder og efterfølgende formulere sig om det, giver en hel anden indsigt og forståelse. Ikke mindst hvis konfirmanderne udfordres med modspørgsmål. Se aktivitet - klik her
Tanken med denne ordbog er ikke en opfordring til at bruge unges slang eller udskifte kirkens ord, men at forstå de unge. "At stene" er faktisk et nutidigt begreb, men i en hel anden betydning.
Se video - klik her.
I et råt kirkerum på Vesterbro søger 14 skuespillere ganske enkelt at finde meningen med livet. Sammen med publikum er de repræsentanter for menneskeheden, der i en interaktiv tour de force af Hollywood-drømme, heltehistorier, bibelske fortællinger, nederlag og successer leder efter svaret på livets store spørgsmål – hvem er jeg, hvad skal jeg og hvorfor kan vi ikke bare alle sammen være helte?
Læs mere - klik her
I Viborg er der i fire sogne blevet eksperimenteret med alternative modeller i konfirmandforløbene. I forsøgene er der særligt blevet sat fokus på nye rammer, det vil sige forsøg med at indføre vekselvirkninger mellem korte og lange forløb, at have forlængede dobbelttimer, at holde pauser i vintermånederne, at forsøge at have henholdsvis morgen- og eftermiddagshold – som alt sammen bliver en del af en samlet årsplan.
Læs rapporten - klik her
Læs en korte artikel om forløbet - klik her
|
|
|